Hälsoeffekter av grönt te

Grönt te kommer från växten Camellia sinensis. Grönt te är känt sedan flera tusen år inom Traditionell Kinesisk Medicin för sina mycket goda hälsoeffekter. Long Jing-teet som odlas vid Västra sjön, Hangzhou, i Zhejiang Provins, Kina är en av de finaste gröna téerna. Det finaste ekologiska Long Jing-teet har högst näringsinnehåll och därmed högst hälsoeffekt.

Följande är från boken: Fan Xiulan. 2000. Qigong enligt Biyun. Låt Livskraften återvända. Svenska Förlaget.

Grönt te är bra för hälsan

"Tebladen innehåller mer än 500 olika kemiska beståndsdelar. El del av dem är sådana som är nödvändiga för människan. Här ingår bland annat vitaminer, proteiner, aminosyror, fetter sockerarter och mineraler som alla har ett högt näringsvärde. En del av de kemiska beståndsdelarna har en sjukdomsförebyggande eller läkande inverkan på människokroppen.

Teblad innehåller många olika vitaminer. De vattenlösliga (bland annat B- och C-vitamin) kan man tillgodogöra sig genom att dricka teet. Tedrickning är ett bra sätt att tillföra kroppen många av de vitaminer som den behöver. C-vitamin, som också kallas askorbinsyra, ökar kroppens motståndskraft och stärker immunförsvaret. Tebladen innehåller förhållandevis mycket C-vitamin.

I teblad finns många livsnödvändiga grundämnen och spårämnen – som till exempel fosfor, kalium, natrium, magnesium, svavel och järn, mangan, zink, selen, koppar, fluor och jod. Tebladen, speciellt grönt te, innehåller en relativt hög halt zink och järn. Dessa mineraler och grundämnen är mycket viktiga för kroppens biologiska funktioner. Att dricka te är ett bra sätt att tillgodogöra sig dem.

Kinesiska forskare har kunnat påvisa teets förmåga att förbättra intellektet, motverka åldrande, stärka immunförsvaret, förbättra matsmältningen och rensa kroppen. Te har även en förebyggande och botande effekt på många sjukdomar.

Teets medicinska funktioner

Starkt te inverkar enligt kinesisk forskning reglerande på bakteriefloran i tjocktarmen, hämmar tillväxten av streptokocker och kan även ta död på tyfus- och kolerabakterier. Tedrickning hjälper också till all sänka blodtrycket och förebygga åderförkalkning.

Tebladen innehåller epigallocatechingallat och flavonoider som ökar elasticiteten i de fina blodkärlen, sänker fetthalten i blodet och löser fett. Därför kan te också förebygga höga kolesterol- och fettvärden i blodet. Polyfenoler stärker blodkärlens väggar, hjälper mot problem med blodcirkulationen och förhindrar att det bildas blodproppar. Koffeinet i teet vidgar blodådrorna och ökar oxideringen."

Andra hälsoeffekter av grönt te

Grönt te har också en stark anticancerogen effekt och tros vara bra mot många cancerformer. Detta kan bero på att grönt te innehåller många ämnen som fungerar som antioxidanter, som epigallocatechingallat och flavonoider.

Grönt te innehåller också teanin. Teanin har en avslappnande effekt då det ökar hjärnans dopaminproduktion (och kanske serotonin). Det befrämjar produktionen av alfavågar i hjärnan, som är viktig för avslappning och för att lugna oro och ångest. Teanin ökar också kroppens immunförsvar.

Förvaring av te:

  • Bäst är späda färska teblad plockade så tidigt under säsongen som möjligt.
  • Teet ska förvaras mörkt och kallt, 4-8 o i plåtburk med plastpåse inuti.
  • Teet bör förbrukas helst inom ett år, högst 2 år. Kan med fördel läggas i frysen tills du behöver det.

Tillagning av te:

  • Hur mycket är lämpligt? 6-10g/dag. Mer om man röker, dricker eller äter fet mat. Mindre för gravida och barn.
  • Gröna teblad kan användas upp till 3 ggr. Dock bara längst en halv dag. Lämna bladen täckta av vatten. Använda blad kan användas i brödbak.
  • Använd termos i keramik eller glas för bästa smak.

 

   
Grönt te skänker njutning och hälsa.
Foto: Melanie Josefsson